29 maio 2009
SARA RAHBAR
Sara Rahbar
"Memories Without Recollection"
(and 3 details)
2008
Mixed media textile
203.2 x 116.8 cm
Sara Rahbar was born in Tehran, yet was forced to leave with her family during the period of immense upheaval that followed the revolution in Iran and the start of the Iran-Iraq war. This distance, this proximity is developed by the artist, based on memory, longing and inertia in inhabiting tensions of dual disjuncture. Rahbar studied in London and New York, and now spends most of her productive life between Tehran and New York. In this going back and forth, an apocalyptic memory has been revised in her reworking of traditional materials into proto-contemporary textiles and textures of national belonging. The symbol of ideological and nationalistic violence, the Flag, has been one of the main focuses of her collage conversations and contestations.
In one of her recent statements, she states, “Our foundations lay, but our houses have burned to the ground. Building castles in the sky, for a species that cannot fly, brick by limb we tear it down. Thinking that we are moving forwards, yet moving backwards all along. Gajar woman and golden toys, we wait for dawn.” Even within this contemporary evocation, across borders and palpitating with barbarism, her constant vigilance regarding the fallen past and an unrealized future remain the means of her economic reality and her imagination. The global neighbourhood, she inhabits, where disenfranchisement through plight and flight are becoming important, offer fragments by which we understand the configurations of the US version of free trade and democracy.
Text By, Shaheen Merali
traducción
Sara Rahbar nació en Teherán, pero se vio obligado a abandonar con su familia durante el período de gran agitación que siguió a la revolución en Irán y el inicio de la guerra Irán-Iraq. Esta distancia, esta proximidad es desarrollado por el artista, sobre la base de la memoria, la nostalgia y la inercia en la que habita en las tensiones de la doble brecha. Rahbar estudiado en Londres y Nueva York, y ahora pasa la mayor parte de su vida productiva entre Teherán y Nueva York. En este idas y venidas, un apocalíptico de memoria ha sido revisado en su reelaboración de los materiales en el proto-textil contemporáneo y texturas de pertenencia nacional. El símbolo de la violencia ideológica y nacionalista, la Bandera, ha sido uno de los ejes principales de su collage de las conversaciones y controversias.
En uno de sus recientes declaraciones, afirma, "Nuestro sentar bases, pero nuestras casas han quemado a la tierra. La construcción de castillos en el cielo, para una especie que no puede volar, que ladrillo por parte lacrimógenos abajo. Pensar que nos estamos moviendo hacia adelante, marcha atrás, pero todo el tiempo. Gajar mujer de oro y los juguetes, los esperamos el amanecer. "Incluso dentro de esta evocación contemporáneo, a través de las fronteras y palpitante con la barbarie, su constante vigilancia con respecto a los caídos y un pasado no realizadas futuro siguen siendo el medio de su realidad económica y su imaginación. El vecindario mundial, que habita, donde a través de la privación y el sufrimiento de vuelo se están convirtiendo en importantes, ofrecen fragmentos, en que podamos comprender las configuraciones de los EE.UU. versión del libre comercio y la democracia.
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